پرش به محتوا

غدیر در مالی: تفاوت میان نسخه‌ها

۵ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۸ نوامبر ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
غديرِ سال ۱۴۲۳ قمرى براى اولين بار برنامه بى‏ سابقه و بى ‏نظيرى را تجربه كرد. افرادى از مليت‏ هاى مختلف جهان فراخوانده شدند، تا در برنامه ‏اى كه [[گفتمان]] ملت‏ ها درباره غدير را تداعى مى‏ كرد، احساس خود را از اين واقعه در مقاله‏ اى به تصوير كشند.
غديرِ سال ۱۴۲۳ قمرى براى اولين بار برنامه بى‏ سابقه و بى ‏نظيرى را تجربه كرد. افرادى از مليت‏ هاى مختلف جهان فراخوانده شدند، تا در برنامه ‏اى كه [[گفتمان]] ملت‏ ها درباره غدير را تداعى مى‏ كرد، احساس خود را از اين واقعه در مقاله‏ اى به تصوير كشند.


در اين برنامه ۲۱۴ نفر از ۳۶ كشور جهان با ۲۷ زبان مختلف شركت كردند، كه همه سعى كرده بودند دريافت درونی‏شان را از واقعه عظيم غدير نشان دهند، و برداشت خود را با ذوق و سليقه‏ اى كه ظرافت اين ماجرا مى‏ طلبد، با زيباترين كلام به رشته قلم درآورند، كه يكى از اين كشورها مالى است.
در اين برنامه ۲۱۴ نفر از ۳۶ كشور جهان با ۲۷ زبان مختلف شركت كردند، كه همه سعى كرده بودند دريافت درونی‏شان را از واقعه عظيم غدير نشان دهند، و برداشت خود را با ذوق و سليقه‏ اى كه ظرافت اين ماجرا مى‏ طلبد، با زيباترين كلام به رشته قلم درآورند، كه يكى از اين كشورها مالى است.<ref>مـالـى نویسنده:مولاى سيدى تورى</ref>


غدير اساس پيامهاى خدا؛ و على عليه‏السلام مركز دائره غدير
== غدير اساس پيامهاى خدا؛ و على عليه ‏السلام مركز دائره غدير ==
 
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله اطاعت و ولايت على عليه ‏السلام را بعد از رحلت خود بر آنان واجب كرد، و آنجا على عليه‏ السلام نقطه پرگارغديرشد.اميرالمؤمنين عليه ‏السلام در كنار پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله ايستاد تا همه بدانندهيچكس جز على لياقت و حق چنين مقامى را ـ كه اطاعت مطلق از او و حق تصرف مطلق براى اوست ـ ندارد. در واقع خطبه پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله به وجود شرايط امامت در امام على عليه‏ السلام اشاره مى‏ نمايد و جامعه بشريت را به ولايت و پيروى از او فرا مى‏ خواند.بايد پذيرفت كه خداوند تعالى اكمال دين و اتمام نعمت را به زعامت و رهبرى و ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام مقيد فرموده، به گونه ‏اى كه تحقق هر زعامت و امامتى غير از رهبرى ايشان از نظر اسلام ارزشى ندارد. غدير اساس همه پيامهايى است كه پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله از طرف خدا به مردم رسانده است و دستور صريح خداوند درباره ولايت و غدير است. مخالفت با چنين نص صريحى خروج از دين است، و به عبارت ديگر غدير دستور خدا و سقيفه ضد امر خدا و بدعت است. در روز هيجدهم ذى‏ الحجة سال دهم هجرى پيامبر صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏آله پس از مراسم حج مسلمانان را در غدير خم جمع نمود و به آنان اعلام كرد كه على بن ابى ‏طالب عليه‏ السلام امام آنان است، و اين گونه اطاعت و ولايت او را بعد از رحلت خود بر آنان واجب كرد.درباره اين واقعه چند نكته مهم قابل توجه است:
== مـالـى ==
نویسنده:
 
مولاى سيدى تورى
 
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله اطاعت و ولايت على عليه ‏السلام را بعد از رحلت خود بر آنان واجب كرد، و آنجا على عليه‏ السلام نقطه پرگار غدير شد.اميرالمؤمنين عليه ‏السلام در كنار پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله ايستاد تا همه بدانندهيچكس جز على لياقت و حق چنين مقامى را ـ كه اطاعت مطلق از او و حق تصرف مطلق براى اوست ـ ندارد. در واقع خطبه پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله به وجود شرايط امامت در امام على عليه‏ السلام اشاره مى‏ نمايد و جامعه بشريت را به ولايت و پيروى از او فرا مى‏ خواند.بايد پذيرفت كه خداوند تعالى اكمال دين و اتمام نعمت را به زعامت و رهبرى و ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام مقيد فرموده، به گونه ‏اى كه تحقق هر زعامت و امامتى غير از رهبرى ايشان از نظر اسلام ارزشى ندارد. غدير اساس همه پيامهايى است كه پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله از طرف خدا به مردم رسانده است و دستور صريح خداوند درباره ولايت و غدير است. مخالفت با چنين نص صريحى خروج از دين است، و به عبارت ديگر غدير دستور خدا و سقيفه ضد امر خدا و بدعت است. در روز هيجدهم ذى‏ الحجة سال دهم هجرى پيامبر صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏آله پس از مراسم حج مسلمانان را در غدير خم جمع نمود و به آنان اعلام كرد كه على بن ابى ‏طالب عليه‏ السلام امام آنان است، و اين گونه اطاعت و ولايت او را بعد از رحلت خود بر آنان واجب كرد.درباره اين واقعه چند نكته مهم قابل توجه است:


الف. على عليه السلام نقطه دايره غدير"
الف. على عليه السلام نقطه دايره غدير"
۸۴۹

ویرایش