پرش به محتوا

آيه ۱ توحید و غدیر: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۷: خط ۱۷:
}}
}}


يكى از مسائل توحيدى كه پيامبر صلى الله عليه و آله در فرازى از بخش اول [[خطبه غدیر]] بيان فرمود اينكه همه بندگان در پناه خداوند هستند.
'''آیه ۱ سوره توحید''' آیه است که پیامبر صلى الله عليه و آله با تکیه بر آن يكى از مسائل توحيدى كه در قسمتی از بخش اول [[خطبه غدیر]] آمده را تبیین کرد. آن مسئله توحیدی این دانسته شده که همه بندگان در پناه خداوند هستند.


آن حضرت در جملاتى با گنجانيدن سوره [[توحید]] در كلام خود وحدانيت خدا را ياد كرد كه نه شبيهى دارد و نه ضدّى، و نه مى ‏زايد و نه زاييده شده است {{قرآن|وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفْواً اَحَدٌ}} .
پیامبر صلى الله عليه و آله در جملاتى با گنجانيدن سوره [[توحید]] در كلام خود وحدانيت خدا را ياد كرد كه نه شبيهى دارد و نه ضدّى و نه مى‌‏زايد و نه زاييده شده و هيچ‌كس همتا او نيست:{{قرآن|وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفْواً اَحَدٌ}}.


{{متن عربی|لَمْ يَكُنْ لَهُ ضِدٌّ وَ لا مَعَهُ نِدٌّ، اَحَدٌ صَمَدٌ}}{{قرآن| لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ ‏يَكُنْ لَهُ كُفْواً اَحَدٌ}}:
در خطبه غدیر با تضمین آیه ۴ سوره توحید چنین آمده است: {{متن عربی|لَمْ يَكُنْ لَهُ ضِدٌّ وَ لا مَعَهُ نِدٌّ، اَحَدٌ صَمَدٌ}}{{قرآن|لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ ‏يَكُنْ لَهُ كُفْواً اَحَدٌ|ترجمه=براى او ضدّى و همراه او معارضى نبوده است. يكتا و بى‏‌نياز است. نزاده و زاییده نشده است و هیچ‌کس [در ذات و صفات] همانند و همتا و شبیه او نمی‌باشد}}. در روایتی از پیامبر صلی الله علیه و اله، امام علی علیه السلام به سوره اخلاص تشبیه شده است.
==پانویس==
{{پانویس}}


براى او ضدّى و همراه او معارضى نبوده است. يكتا و بى‏ نياز است.نزاده، و زاییده نشده است،و هیچ کس [در ذات و صفات] همانند و همتا و شبیه او نمی باشد.
==فهرست منابع==
 
{{منابع}}
در روایتی از پیامبر صلی الله علیه و اله، امام علی علیه السلام به سوره اخلاص تشبیه شده است. {{پانویس}}
{{پایان منابع}}
[[رده:قرآن و غدیر]]
[[رده:قرآن و غدیر]]
۲۲۱

ویرایش