پرش به محتوا

آيه ۱۰ تا ۱۲ انشقاق و غدیر: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۰: خط ۴۰:


== تحليل اعتقادى ==
== تحليل اعتقادى ==
دريافتى كه از تركيب آيه با كلام پيامبر صلى الله عليه و آله تداعى مى‏ شود تطبيق دشمنان امامان‏ عليهم السلام با كسانى است كه نامه اعمال از پشت سر به آنان داده مى‏ شود. در روزى كه به دور از هياهو هاى دنيا با سرد شدن قدرت‏ ها نوبت آن است كه حضرت حىّ قيوم حكم نهايى آحاد بشر را به آنان ابلاغ فرمايد، اين نامه‏ هاى اعمال است كه پرده از حقيقت ‏ها بر مى ‏دارد. در آن لحظات كه همه در انتظارى بهت‏ آور به سر مى ‏برند، همه دست راست خود را مى ‏نگرند كه شايد پرونده خود را از آن سو دريافت كنند.
دريافتى كه از تركيب آيات ۱۰ تا ۱۲ سوره انشقاق با كلام پيامبر صلى الله عليه و آله انجام شده تطبيق دشمنان امامان‏ عليهم السلام با كسانى است كه نامه اعمالشان از پشت سر به آنان داده مى‏‌شود. گفته شده که در روزى كه به دور از هياهو‌هاى دنيا و با از میان رفتن قدرت‏‌های دنیوی نوبت آن است كه حضرت حىّ قيوم حكم نهايى آحاد بشر را به آنان ابلاغ کند، اين نامه‏‌هاى اعمال است كه پرده از حقيقت‌ها بر مى‌‏دارد. در آن لحظات كه همه در انتظارى بهت‏‌آور به سر مى‌‏برند، همه دست راست خود را مى‌نگرند كه شايد پرونده خود را از آن سو دريافت كنند.


در آن هنگامه وقتى نامه اعمال دشمنان على‏ عليه السلام را از پشت سر به دست آنان مى‏ دهند گويى سرب داغ بر فرق آنان ريخته مى‏ شود و فرياد «واى بر من، ويلى ويلى» آنان بلند مى‏ شود و مأموران عذاب الهى آنان را روانه جهنم مى‏ كنند؛ تا مگر داغى كه بر دل على ‏عليه السلام و يارانش در دنيا گذاشتند با قرار گرفتن در ميان شعله‏ هاى آتش بر قلبشان رسوخ كند و جگرشان را داغ زند.
به گفته برخی محققان، در آن هنگامه وقتى نامه اعمال دشمنان على‏ عليه السلام را از پشت سر به‌دست آنان مى‏‌دهند، گويى سرب داغ بر فرق آنان ريخته مى‏‌شود و فرياد «واى بر من، ويلى ويلى» آنان بلند مى‏‌شود. در آن هنگام، مأموران عذاب الهى آنان را روانه جهنم مى‏‌كنند تا مگر داغى كه بر دل على ‏عليه السلام و يارانش در دنيا گذاشتند با قرار‌گرفتن در ميان شعله‏‌هاى آتش بر قلبشان رسوخ كند و جگرشان را داغ زند.


== پانویس ==
== پانویس ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
[[رده:قرآن و غدیر]]
[[رده:قرآن و غدیر]]
۲۲۱

ویرایش