پرش به محتوا

آيه ۱۱۸ آل عمران و غدیر: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۶: خط ۴۶:


==== سوم: اصحاب صحيفه مفسدان اجتماع ====
==== سوم: اصحاب صحيفه مفسدان اجتماع ====
اصحاب صحيفه از هيچ‌كارى در ايجاد اختلال و فساد در جامعه مسلمانان دريغ نكردند؛ چنانكه مى ‏فرمايد: {{قرآن|لا يَأْلُونَكُمْ خَبالاً}}. گويا مسلمان‌شدنشان براى بر هم زدن اعتقادات، احكام و حتى نظم اجتماعى مسلمانان بوده است. به همين جهت، از هر فرصتى و در هر كارى و به هر شكلى كه ممكن بوده آنچه فتنه‌برانگيز، شكننده و بر هم زننده است مطرح مى‌كردند و پيش مى‌آوردند و اين در نمونه‏‌هايى كه از فعاليت‌هايشان در مقابل منبر غدير و روزهاى بعد از آن ذكر شده مشهود است.<ref>در اين باره مراجعه شود به كتاب: غدير در قرآن: ج۱، ص۲۱۶ - ۲۱۸.</ref>
اصحاب صحيفه از هيچ‌كارى در ايجاد اختلال و فساد در جامعه مسلمانان دريغ نكردند؛ چنانكه مى‌فرمايد: {{قرآن|لا يَأْلُونَكُمْ خَبالاً}}. گويا مسلمان‌شدنشان براى بر هم زدن اعتقادات، احكام و حتى نظم اجتماعى مسلمانان بوده است. به همين جهت، از هر فرصتى و در هر كارى و به هر شكلى كه ممكن بوده آنچه فتنه‌برانگيز، شكننده و بر هم زننده است مطرح مى‌كردند و پيش مى‌آوردند و اين در نمونه‏‌هايى كه از فعاليت‌هايشان در مقابل منبر غدير و روزهاى بعد از آن ذكر شده مشهود است.<ref>در اين باره مراجعه شود به كتاب: غدير در قرآن: ج۱، ص۲۱۶ - ۲۱۸.</ref>


==== چهارم: لذت اصحاب صحيفه از رنج مردم ====
==== چهارم: لذت اصحاب صحيفه از رنج مردم ====
آسايش و آرامش مسلمانان چيزى است كه اصحاب صحيفه به انواع روش‏ ها با آن مبارزه كرده ‏اند، به خصوص عمر كه با اخلاق فظّ غليظ خود زندگى را به كام همه تلخ مى‏ كرد.
آسايش و آرامش مسلمانان چيزى است كه اصحاب صحيفه به انواع روش‏‌ها با آن مبارزه كرده‌‏اند؛ به‌خصوص عمر كه با اخلاق تند خود زندگى را به‌كام همه تلخ مى‏‌كرد. اين جهت را خداوند با عبارت {{قرآن|وَدُّوا ما عَنِتُّمْ}} آورده كه معنايش لذت‌بردن اصحاب صحيفه از رنج مردم است. بنابراین، گذشته از روزهاى حضور پيامبر صلى الله عليه و آله كه با توطئه‏‌هاى خود آرامش مسلمانان را بر هم مى‌‏ريختند، با اجراى مفاد صحيفه، براى ابد مسلمانان را از نعمت‏‌هايى كه با حضور صاحب ولايت از آسمان و زمين بر سر آنان مى‏‌ريخت محروم نمودند. اين بالاترين لذت براى [[حسد|حسودان]] به امت اسلام دانسته شده و گفته شده که آيا جز [[کفّار|کافر]] به ملت [[اسلام]] حسد مى‌ورزد و از رنج‌كشيدن آنان لذت مى‌‏برد؟


اين جهت را خداوند با عبارت {{قرآن|وَدُّوا ما عَنِتُّمْ}} آورده كه معنايش لذت بردن اصحاب صحيفه از رنج و فشار مردم است.
در منابع تاریخی عباراتی درباره اخلاق تند و غليظ عمر آمده است:
 
لذا گذشته از روزهاى حضور پيامبر صلى الله عليه و آله كه با توطئه‏ هاى خود آرامش مسلمين را بر هم مى ‏ريختند، با اجراى مفاد صحيفه، براى ابد مسلمانان را از نعمت‏ هايى كه با حضور صاحب ولايت از آسمان و زمين بر سر آنان مى‏ ريخت محروم نمودند، و اين بالاترين لذت براى حسودان امت اسلام بود! آيا جز [[کفّار|کافر]] به ملت [[اسلام]] [[حسد]] مى ‏ورزد و از رنج كشيدن آنان لذت مى ‏برد؟
 
بد نيست چند عبارت تاريخى درباره اخلاق تند و غليظ عمر را از همين جا به خاطر بسپاريم:


{{متن عربی |كانَ عُمَرُ سَريعَ الْغَضَبِ}}: عمر فوراً غضب كننده بود.<ref>بحار الانوار: ج ۳۰ ص ۲۷۰.</ref>
{{متن عربی |كانَ عُمَرُ سَريعَ الْغَضَبِ}}: عمر فوراً غضب كننده بود.<ref>بحار الانوار: ج ۳۰ ص ۲۷۰.</ref>
۲۲۱

ویرایش