پرش به محتوا

غدیر در افغانستان: تفاوت میان نسخه‌ها

۴٬۸۲۰ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۸ اکتبر ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۳۷: خط ۴۳۷:


پس رمز صبر على عليه ‏السلام در خداجويى و حق مداوم و تسليم بودن او در برابر فرمان الهى نهفته است، و راز بردبارى او را بايد در حكومت خدا و عقل بر كشور وجودش، و در دين داشتن وى و ذوب شدنش در آيين حق جستجو كرد.
پس رمز صبر على عليه ‏السلام در خداجويى و حق مداوم و تسليم بودن او در برابر فرمان الهى نهفته است، و راز بردبارى او را بايد در حكومت خدا و عقل بر كشور وجودش، و در دين داشتن وى و ذوب شدنش در آيين حق جستجو كرد.
== غدير مكمل تمدن شكوهمند اسلامى<ref>سيدمحمدكاظم ‏علمى</ref> ==
حيات ابدى غدير و نشاط هميشگى آن ما را به وجد آورده است.
اراده حكيمانه خداوند را مى ‏بينيم كه غدير را در تمام قرون و اعصار، به صورت زنده در دل ها و به صورت مكتوب در اسناد و كتب ماندگار نموده است. متن قرآن را مى ‏نگريم كه با نزول دو آيه ابديت غدير به ابديت قرآن پيوند خورده است.
دريافته‏ ايم كه با شهادت پيامبر صلى ‏الله‏ عليه‏ و ‏آله نبايد اسلام رحلت مى‏ كرد! پس امامت بعد از نبوت عطيه و لطف ديگرى از خالق مهربان بوده و غدير تحقق پيدا كرده و دست على عليه ‏السلام در دستان پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و‏ آله آخرين رسالت او را رقم زده تا اين رسالت تا قيامت ادامه يابد.
نكته ظريفى است كه بدانيم حكومت جوان اسلامى به على عليه ‏السلام نياز داشت و او مى‏ دانست اين تمدن را به كدام سو ببرد. پس بى‏ جا نخواهد بود اگر بپذيريم غدير مكمل تمدن شكوهمند اسلامى است.
اراده حكيمانه خداوند بر اين تعلق گرفته كه واقعه تاريخى غدير، در تمام قرون و اعصار، به صورت زنده در دل ها و به صورت مكتوب در اسناد و كتب بماند؛ و در هر عصر و زمانى نويسندگان اسلامى در كتب تفسير و حديث و كلام و تاريخ از آن سخن بگويند.
يكى از علل جاودانگى اين واقعه، نزول دو آيه از آيات قرآن كريم درباره آن است، و تا روزى كه قرآن باقى است اين واقعه تاريخى نيز باقى خواهد بود، و از خاطره ‏ها محو نخواهد شد.
لطف خداوند متعال اقتضاى آن را داشت كه دين مقدس اسلام مراحل كمال خود را بگذراند. با شهادت پيامبر صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏ آله نبايد اسلام رحلت مى ‏كرد! نبايد آن همه تمدن و عزت زير سؤال قرار مى‏ گرفت. نبايد مردم به حال خودشان واگذاشته مى‏ شدند، و بالاخره نبايد زحمات ۲۳ ساله نبى اكرم صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏ آله به هدر مى‏ رفت.
آرى واقعه بزرگ و فراموش ناشدنى غدير، بزرگ ترين دليل براى تداوم راه رسالت و نبوت نبى خاتم صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله است. امامت بعد از نبوت عطيه و لطف ديگرى از خالق مهربان بود، كه مسلمانان جهان را نوازش كرد و بر آن بيشتر از پيش اتمام حجت كرد.
اگر به قضاوت عقل هم به اين نكته بنگريم درمى‏ يابيم كه اقتضاى حكمت و لطف خداوندى بر اين بوده كه راه پيامبرش ناتمام نماند. پس غدير تحقق پيدا كرد و دست على عليه ‏السلام در دستان پيامبر صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏ آله آخرين رسالت او را رقم زد، و به گواهى تاريخ و قرآن دين مسلمانان كامل گرديد.
سؤالى كه پيش مى ‏آيد اين است كه  چرا امروز از آن تمدن شكوهمند اسلامى و آن عزت و افتخار مسلمين در عصر رسول اكرم صلى ‏الله ‏عليه‏ و‏ آله خبرى نيست، و متأسفانه هر چه ذلت است دامن گير امت اوست. آيا حكمت خداوند ايجاب مى كرد كه كار ابلاغ دين و برنامه انسان سازى و تمدن سازى نيمه تمام بماند؟ هرگز! و از همين جا بود كه كشتى تمدن مسلمانان را به دست ناخدايى سپرد كه شايسته اين منصب بود، تا عزت مسلمانان را حفظ كند و بر تمدن و شكوفايى آن بيفزايد.
آرى، حكومت جوان اسلامى به على عليه ‏السلام نياز داشت و او مى ‏دانست اين تمدن را به كدام سو ببرد، چون از خدا و رسولش آموخته بود. پس بى‏ جا نخواهد بود اگر بپذيريم غدير مكمل تمدن شكوهمند اسلامى است.


== منبع ==
== منبع ==
۲۵۱

ویرایش