پرش به محتوا

تبریک: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
== تبريک گفتن در عید غدیر<ref>آداب عيد غدير (خانه كودک) : ص۵۶  - ۱۴۵ .  غدير دعا و محبت (نيشابورى) : ص۳۷ - ۶۲   . همراه با ذى‏ الحجه (اوحدى) : ج ۲ ص ۱۰۵ -۱۸۱ . ترجمه الغدير (امينى -  واحدى) : ص ۶۵۹ . اسرار غدير: ص۲۵۴،۲۴۶-۲۵۶. چهارده قرن با غدير: ص ۲۳۴،۲۳۳. قنوت خورشيد: ص ۲۹، به نقل از كتاب: غدير عيد برتر (صدرى) . چهارده قرن با غدير: ص۱۵۳،۷۷-۱۵۷، ۲۰۱- ۲۳۴،۲۳۳،۲۰۹ . غدير در قرآن: ج ۳ ص  ۳۳۸-۳۴۰. اسرار غدير: ص ۲۵۴،۲۵۳،۲۵۲،۲۴۶-۲۵۶ ،۲۸۱، ۳۵۳ -۳۶۳.</ref> ==
== تبريک گفتن در عید غدیر<ref>آداب عيد غدير: ص۵۶  - ۱۴۵؛ غدير دعا و محبت: ص۳۷ - ۶۲؛ همراه با ذى‏ الحجه: ج ۲ ص ۱۰۵ -۱۸۱؛ ترجمه الغدير: ص ۶۵۹؛ اسرار غدير: ص۲۵۴،۲۴۶-۲۵۶؛ چهارده قرن با غدير: ص ۲۳۴،۲۳۳؛ قنوت خورشيد: ص ۲۹، به نقل از كتاب: غدير عيد برتر؛ چهارده قرن با غدير: ص۱۵۳،۷۷-۱۵۷، ۲۰۱- ۲۳۴،۲۳۳،۲۰۹؛ غدير در قرآن: ج ۳ ص  ۳۳۸-۳۴۰؛ اسرار غدير: ص ۲۵۴،۲۵۳،۲۵۲،۲۴۶-۲۵۶ ،۲۸۱، ۳۵۳ -۳۶۳.</ref> ==
از موارد بسيار مهم در مورد روز و [[غدیر|عید غدیر]]، اعمال و آداب عید غدیر است. به علت [[اهمیت]] اين روز، اعمال و آدابى ذكر شده كه با هيچ روزى برابرى نمى‏ كند و مختص به قشر خاص و سن معينى نيست، و داراى ابعاد اعتقادى و عبادى مختلفى است. از جمله آداب [[عید غدیر]] تبریک گفتن است<ref><big>خطبه اميرالمؤمنين ‏عليه السلام در روز عيد غدير در كوفه.</big></ref>:
از موارد بسيار مهم در مورد روز و [[غدیر|عید غدیر]]، اعمال و آداب عید غدیر است. به علت [[اهمیت]] اين روز، اعمال و آدابى ذكر شده كه با هيچ روزى برابرى نمى‏ كند و مختص به قشر خاص و سن معينى نيست، و داراى ابعاد اعتقادى و عبادى مختلفى است. از جمله آداب عید غدیر تبریک گفتن است<ref><big>خطبه اميرالمؤمنين ‏عليه السلام در روز عيد غدير در كوفه.</big></ref>:


از جمله آداب روز غدير تبريک گويى و شادباش گفتن است. در همين باره از نام‏ هاى روز غدير «يوم التهنئه» است<ref>الاقبال: ص ۴۶۴. </ref>؛ و منظور تهنيت به [[حضرت محمّد صلی الله علیه و آله|رسول‏ خدا صلی الله علیه و آله]] و به [[امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمؤمنین ‏علیه السلام]] ، و همچنين تبريک مؤمنين به يكديگر است:
از جمله آداب روز غدير تبريک گويى و شادباش گفتن است. در همين باره از نام‏ هاى روز غدير {{متن عربی|يوم التهنئه}} است<ref>الاقبال: ص ۴۶۴. </ref>؛ و منظور تهنيت به رسول خدا صلی الله علیه و آله و به امیرالمؤمنین علیه السلام و همچنين تبريک مؤمنين به يكديگر است:


=== الف) تبريک گفتن به رسول خدا صلى الله عليه و آله ===
=== الف) تبريک گفتن به رسول خدا صلى الله عليه و آله ===
حضرت رسول‏ خدا صلى الله عليه و آله در روز غدير فرمودند<ref>الغدير: ج ۱ ص ۲۷۴.</ref>: هنّئونى، هنّئونى: به من تهنیت بگوييد. لذا در بعضى از زيارات و ادعيه در اين روز خطاب به رسول‏ خدا صلى الله عليه و آله تبريک مى‏ گوييم. پس سزاوار است كه مؤمنين ادعيه و زيارات اين روز را -  كه زيارت رسول‏ خدا صلى الله عليه وآله هم در آن است -  قرائت كنند.
حضرت رسول‏ خدا صلى الله عليه و آله در روز غدير فرمودند<ref>الغدير: ج ۱ ص ۲۷۴.</ref>: {{متن عربی|هنّئونى، هنّئونى}}: به من تهنیت بگوييد. لذا در بعضى از زيارات و ادعيه در اين روز خطاب به رسول‏ خدا صلى الله عليه و آله تبريک مى‏ گوييم. پس سزاوار است كه مؤمنين ادعيه و زيارات اين روز را -  كه زيارت رسول‏ خدا صلى الله عليه وآله هم در آن است -  قرائت كنند.


=== ب) تبريک گفتن به امیرالمؤمنین‏ علیه السلام ===
=== ب) تبريک گفتن به امیرالمؤمنین‏ علیه السلام ===
در روز غدير خم و بعد از اتمام خطبه، حضرت رسول‏ خدا صلى الله عليه و آله در خيمه ‏اى كه اختصاص به خود آن حضرت داشت نشستند و امر فرمودند [[امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمؤمنین‏ علیه السلام]] در خيمه ديگرى بنشيند، و مردم را امر فرمودند كه به آن حضرت تهنيت و تبريک بگويند. بعد از بيعت مردها، امر فرمودند كه زن‏ها نيز تبريک بگويند و بيعت كنند.
در روز غدير خم و بعد از اتمام خطبه، حضرت رسول‏ خدا صلى الله عليه و آله در خيمه ‏اى كه اختصاص به خود آن حضرت داشت نشستند و امر فرمودند امیرالمؤمنین علیه السلام در خيمه ديگرى بنشيند، و مردم را امر فرمودند كه به آن حضرت تهنيت و تبريک بگويند. بعد از بيعت مردها، امر فرمودند كه زن‏ها نيز تبريک بگويند و بيعت كنند.


اميرالمؤمنين‏ عليه السلام نيز در [[خطبه غدیر]] فرمودند: پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
اميرالمؤمنين‏ عليه السلام نيز در [[خطبه غدیر]] فرمودند: پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
خط ۱۷: خط ۱۷:
در اين روز شريف نوع برخورد ما شيعيان با يكديگر و كلماتى كه بايد گفته شود از ناحيه معصوم‏ صلى الله عليه وآله به ما رسيده است<ref>الاقبال: ص ۴۶۳،۴۶۱. </ref>:
در اين روز شريف نوع برخورد ما شيعيان با يكديگر و كلماتى كه بايد گفته شود از ناحيه معصوم‏ صلى الله عليه وآله به ما رسيده است<ref>الاقبال: ص ۴۶۳،۴۶۱. </ref>:


هنگامى كه مؤمنين يكديگر را ملاقات كردند، بعد از سلام و مصافحه اين تهنيت را بگويند: الحمد للَّه الذى جعلنا من المتمسّكين بولاية اميرالمؤمنين و الائمة عليهم السلام.
هنگامى كه مؤمنين يكديگر را ملاقات كردند، بعد از سلام و مصافحه اين تهنيت را بگويند: {{متن عربی|الحمد للَّه الذى جعلنا من المتمسّكين بولاية اميرالمؤمنين و الائمة عليهم السلام.}}


[[امام رضا علیه السلام]] در اين باره فرموده است: هو يوم التهنئة؛ يهنّى‏ء بعضكم بعضاً. فاذا لقى المؤمن اخاه يقول: الحمد للَّه الذى جعلنا من المتمسكين بولاية اميرالمؤمنين و الائمة عليهم السلام<ref>اقبال الاعمال: ص ۷۷۸، به نقل از كتاب النشر و الطى.</ref>:  
امام رضا علیه السلام در اين باره فرموده است: {{متن عربی|هو يوم التهنئة؛ يهنّى‏ء بعضكم بعضاً. فاذا لقى المؤمن اخاه يقول: الحمد للَّه الذى جعلنا من المتمسكين بولاية اميرالمؤمنين و الائمة عليهم السلام}}<ref>اقبال الاعمال: ص ۷۷۸، به نقل از كتاب النشر و الطى.</ref>:  


(روز غدير) روز تهنيت و تبريک گفتن است. هر كدامتان ديگرى را تهنيت گويد، و چون مؤمن برادر مؤمنش را ديد بگويد: سپاس خدا را كه ما را از درآويختگان به [[ولایت]] اميرالمؤمنين و امامان (معصوم) -  سلام بر آنان باد -  قرار داد.
(روز غدير) روز تهنيت و تبريک گفتن است. هر كدامتان ديگرى را تهنيت گويد، و چون مؤمن برادر مؤمنش را ديد بگويد: سپاس خدا را كه ما را از درآويختگان به ولایت اميرالمؤمنين و امامان (معصوم) -  سلام بر آنان باد -  قرار داد.


شاد باش گفتن با عبارت: اسعد اللَّه ايامكم<ref>عباراتى را كه پيشوايان معصوم‏ عليهم السلام سفارش فرموده ‏اند داراى خواص و بركاتى است و بايد آنها را با همان الفاظ خواند و از به كاربردن ترجمه آنها خوددارى كرد.</ref>: خداوند روزگارتان را دوران نيكبختى قرار دهد، از شيوه ‏هاى معمول مؤمنان در روزهاى عيد است.
شاد باش گفتن با عبارت: {{متن عربی|اسعد اللَّه ايامكم}}<ref>عباراتى را كه پيشوايان معصوم‏ عليهم السلام سفارش فرموده ‏اند داراى خواص و بركاتى است و بايد آنها را با همان الفاظ خواند و از به كاربردن ترجمه آنها خوددارى كرد.</ref>: خداوند روزگارتان را دوران نيكبختى قرار دهد، از شيوه ‏هاى معمول مؤمنان در روزهاى عيد است.


و نيز بگويند: اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ اَلَّذِي أَكْرَمَنَا بِهَذَا اَلْيَوْمِ وَ جَعَلَنَا مِنَ اَلْمُوفِينَ بِعَهْدِهِ إِلَيْنَا وَ مِيثَاقِهِ اَلَّذِي وَاثَقَنَا بِهِ مِنْ وِلاَيَةِ وُلاَةِ أَمْرِهِ وَ اَلْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ وَ لَمْ يَجْعَلْنَا مِنَ اَلْجَاحِدِينَ وَ اَلْمُكَذِّبِينَ بِيَوْمِ اَلدِّينِ<ref>الاقبال: ص ۴۷۶. مفاتيح الجنان: اعمال غدير. زاد المعاد: اعمال غدير.</ref>  
و نيز بگويند:
 
{{متن عربی|اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ اَلَّذِي أَكْرَمَنَا بِهَذَا اَلْيَوْمِ وَ جَعَلَنَا مِنَ اَلْمُوفِينَ بِعَهْدِهِ إِلَيْنَا وَ مِيثَاقِهِ اَلَّذِي وَاثَقَنَا بِهِ مِنْ وِلاَيَةِ وُلاَةِ أَمْرِهِ وَ اَلْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ وَ لَمْ يَجْعَلْنَا مِنَ اَلْجَاحِدِينَ وَ اَلْمُكَذِّبِينَ بِيَوْمِ اَلدِّينِ}}<ref>الاقبال: ص ۴۷۶. مفاتيح الجنان: اعمال غدير. زاد المعاد: اعمال غدير.</ref>  


== تبريک پس از خطبه غدير<ref>واقعه قرآنى غدير: ص ۱۱۴. اسرار غدير: ص ۵۵ .</ref> ==
== تبريک پس از خطبه غدير<ref>واقعه قرآنى غدير: ص ۱۱۴. اسرار غدير: ص ۵۵ .</ref> ==
۴٬۰۶۴

ویرایش