پرش به محتوا

آيات ۱۴ تا ۱۹ مجادله و غدیر: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۷: خط ۱۷:
| موضوع = قابل اعتماد نبودن دشمنان دین
| موضوع = قابل اعتماد نبودن دشمنان دین
}}
}}
'''آيه ۱۴ تا ۱۹ مجادله''' از جمله آیاتی هستند که در برخی دعاهای مربوط به غدیر به کار گرفته شده‌اند.
گفته شده که خداوند در این پنج آيه از سوره مجادله گروهى را معرفى مى‏‌كند كه مورد غضب او هستند. آنگاه به بيان حيله‏‌هاى آنان مى‏‌پردازد و سپس اعلام مى‌‏كند كه شيطان كاملاً بر آنان مسلط است و بايد آنان را حزب شيطان بناميم.
با تطبيق آيات ۱۴ تا ۱۹ سوره مجادله بر مخالفان اميرالمؤمنين ‏عليه السلام توسط برخی محققان، گفته شده که در روز غدير دستور داده ‏شده كه مصداق اين آيات مورد لعن قرار داده شوند.


== آیات سوره مجادله در دعای نماز روز غدیر ==
== آیات سوره مجادله در دعای نماز روز غدیر ==
آیات ۱۴ تا ۱۹ سوره مجادله از جمله آیاتی است که در برخی دعاهای مربوط به غدیر به کار گرفته شده است. به نظر برخی محققان، يكى از جلوه‏‌هاى قرآنى غدير كه مورد غفلت قرار گرفته، پاره‌های از دعا و زياراتى است كه در آنها به تبيين آيات مربوط به واقعه غدير پرداخته شده است. در بسيارى از دعاها و زيارات - به‌خصوص آنچه مربوط به شب و روز غدير است-  ناگفته‏‌هايى از مسئله غدير به‌چشم مى‏‌خورد كه در روايات ديگر يافت نمى‏‌شود.
آیات ۱۴ تا ۱۹ سوره مجادله از جمله آیاتی هستند که در برخی دعاهای مربوط به غدیر به کار گرفته شده‌اند. به نظر برخی محققان، يكى از جلوه‏‌هاى قرآنى غدير كه مورد غفلت قرار گرفته، پاره‌های از دعا و زياراتى است كه در آنها به تبيين آيات مربوط به واقعه غدير پرداخته شده است. در بسيارى از دعاها و زيارات - به‌خصوص آنچه مربوط به شب و روز غدير است-  ناگفته‏‌هايى از مسئله غدير به‌چشم مى‏‌خورد كه در روايات ديگر يافت نمى‏‌شود.


=== متن دعا و آیات تضمین‌شده در آن ===
=== متن دعا و آیات تضمین‌شده در آن ===
۲۲۱

ویرایش