پرش به محتوا

رویکردی نو به حدیث غدیر (نقدی بر اندیشه‌های ابن حزم و ابن تیمیه): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۲۷۰: خط ۲۷۰:
ابو عبدالله زرقانی مالکی می‌گوید:
ابو عبدالله زرقانی مالکی می‌گوید:


«این حدیث متواتر است و شانزده صحابی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آن را نقل کرده اند. در روایتی از احمد بن حنبل آمده است که سی نفر از صحابی، این حدیث را از پیامبر  شنیده اند و در درگیری ها و نزاع های عصر خلافت حضرت علی علیه السلام به نفع او شهادت داده اند؛ به کسی که در صحت این حدیث شبهه وارد می‌کند، نباید اعتنا کرد.» (زرقانی،شرح <ref>شرح المواهب اللدنیه ج۷، ص۱۳.</ref>
«این حدیث متواتر است و شانزده صحابی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آن را نقل کرده اند. در روایتی از احمد بن حنبل آمده است که سی نفر از صحابی، این حدیث را از پیامبر  شنیده اند و در درگیری ها و نزاع های عصر خلافت حضرت علی علیه السلام به نفع او شهادت داده اند؛ به کسی که در صحت این حدیث شبهه وارد می‌کند، نباید اعتنا کرد.» <ref>شرح المواهب اللدنیه ج۷، ص۱۳.</ref>


فقیه ضیاء الدین مقبلی می‌گوید:
فقیه ضیاء الدین مقبلی می‌گوید:


«اگر این حدیث صحیح و معلوم نباشد، دیگر هیچ‌یک از امور دین معلوم نیست.»، (علامه امینی، ج۱، ص ۳۱۴، چاپ ـ ۱۳۹۷ق).
«اگر این حدیث صحیح و معلوم نباشد، دیگر هیچ‌یک از امور دین معلوم نیست.»<ref>الغدیر، ج۱، ص ۳۱۴.</ref> وی با این سخن می‌خواهد اوج صحت و وضوح این حدیث را بیان کند.


وی با این سخن می‌خواهد اوج صحت و وضوح این حدیث را بیان کند.
افزون بر آنچه که در بالا گفته شد، سخنان دیگری نیز وجود دارد که هریک، به تواتر این حدیث و قرار گرفتن آن در اوج صحت اشاره می‌کنند.


افزون بر آنچه که در بالا گفته شد، سخنان دیگری نیز وجود دارد که هریک، به تواتر این حدیث و قرار گرفتن آن در اوج صحت اشاره می‌کنند.
== '''دلالت حدیث غدیر بر امامت علی علیه السلام''' ==
پس از آنکه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از مردم اقرار گرفت و از آنها شهادت خواست که طبق آیه شریفه{{متن قرآن|النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ}}  نسبت به مؤمنان از خودِ آنان سزاوارتر است؛ باردیگر از آنان اقرار گرفت که نسبت به همه امور آنها ولایت دارد.  


دلالت حدیث غدیر بر امامت علی۷
سپس سخن خود را اینگونه تکمیل کرد: {{متن عربی|من كُنتُ وليُهُ فعليٌّ وليُهُ}} یا در برخی از نقلها {{متن عربی|فعلي مولاه}}یا {{متن عربی|فمن كنت أميره … فعلي أميره}} بدین ترتیب پیامبر صلي الله عليه و آله ولایت و سرپرستی خود را نسبت به مردم، برای امام علی علیه السلام نیز ثابت کرد.


پس از آنکه پیامبر خدا۹ از مردم اقرار گرفت و از آنها شهادت خواست که طبق آیه شریفه (النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ) نسبت به مؤمنان از خودِ آنان سزاوارتر است؛ باردیگر از آنان اقرار گرفت که نسبت به همه امور آنها ولایت دارد. سپس سخن خود را اینگونه تکمیل کرد: «من کنت ولیه فعلی ولیه» یا در برخی از نقلها «فعلی مولاه» یا «فمن کنت أمیره … فعلی أمیره» بدین ترتیب پیامبر۹ ولایت و سرپرستی خود را نسبت به مردم، برای امام علی۷ نیز ثابت کرد. مردم نیز بر همین اساس با او بیعت کردند و ولایت ایشان را پذیرفتند و به او تبریک و تهنیت گفتند؛ چنان‌که از عمربن خطاب نقل شده که خطاب به علی۷ گفت: «بَخْ بَخْ لَکَ یَا ابْنَ أَبِی طَالِبٍ، أَصْبَحْتَ مَوْلَایَ وَ مَوْلَی کُلِ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَه»؛ «مبارک باد بر تو، ای پسر ابو طالب، اکنون تو مولا و سرپرست من و همه مسلمانان شدی!»
مردم نیز بر همین اساس با او بیعت کردند و ولایت ایشان را پذیرفتند و به او تبریک و تهنیت گفتند؛ چنان‌که از عمربن خطاب نقل شده که خطاب به علی علیه السلام گفت: {{متن عربی|بَخْ بَخْ لَكَ يَا ابْنَ أَبِي طَالِبٍ، أَصْبَحْتَ مَوْلَاي وَ مَوْلَي كُلِ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَة}}؛ «مبارک باد بر تو، ای پسر ابو طالب، اکنون تو مولا و سرپرست من و همه مسلمانان شدی!»


بعد از معرفی علی۷ به عنوان سرپرست و ولی مؤمنان ـ همانطورکه در روایت خطیب بغدادی از ابو هریره آوردیم ـ خداوند این آیه را نازل کرد: (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ). (خطیب بغدادی، ج۸، ص۲۸۴، ۱۴۱۷ق).
بعد از معرفی علی علیه السلام به عنوان سرپرست و ولی مؤمنان ـ همانطورکه در روایت خطیب بغدادی از ابو هریره آوردیم ـ خداوند این آیه را نازل کرد:{{متن قرآن|الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا}}<ref>تاریخ بغداد، ج۸، ص۲۸۴.</ref>


اما نقطه عطف استدلال ما، معنای واژه «مولی» در این حدیث شریف است. برخی از مکاتب معتقدند که معنای آن «صاحب یا ناصر [= همراه و یاری دهنده]» است. اما مکتب اهل بیت: و پیروان ایشان، معتقدند که معنای مولی همان «أولی [= سزاوارتر]» است؛ که البته این معنا صحیحتر است(!)
اما نقطه عطف استدلال ما، معنای واژه «مولی» در این حدیث شریف است. برخی از مکاتب معتقدند که معنای آن «صاحب یا ناصر [= همراه و یاری دهنده]» است. اما مکتب اهل بیت و پیروان ایشان، معتقدند که معنای مولی همان «أولی [= سزاوارتر]» است؛ که البته این معنا صحیحتر است


== پاسخ به شبهه دهلوی و تفتازانی ==
== پاسخ به شبهه دهلوی و تفتازانی ==
۴٬۰۶۴

ویرایش