پرش به محتوا

آل بویه: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۵۷: خط ۵۷:


=== '''د. نحوه اذان گفتن''' ===
=== '''د. نحوه اذان گفتن''' ===
گفتن جمله «حَیَّ عَلی خَیْرِ الْعَمَلْ» در اذان از شعارهای بارز شیعه در طول تاریخ بوده است. در اذان هر شهری، که شیعه نشین بود، این جمله بیان می شد و از نخستین کار هر حکومت شیعی این بود که به مؤذّن ها دستور می داد در مناره های مساجد و هنگام اذان این جمله را بیان کنند.  
گفتن جمله {{متن عربی|حَيّ عَلي خَيرِ الْعَمَلْ}} در اذان از شعارهای بارز شیعه در طول تاریخ بوده است. در اذان هر شهری، که شیعه نشین بود، این جمله بیان می شد و از نخستین کار هر حکومت شیعی این بود که به مؤذّن ها دستور می داد در مناره های مساجد و هنگام اذان این جمله را بیان کنند.  


با روی کار آمدن آل بویه در بغداد نیز این کار صورت گرفت. تنوخی می نویسد: در محلّه «قطیعه» بغداد (کرخ کاظمین) این جمله در اذان گفته می شد.(۵۶)شیعیان از سال ۳۵۶ یعنی اوایل روی کار آمدن آل بویه اجازه گفتن «حَیَّ عَلی خَیْرِ الْعَمَلْ» را در اذان یافتند.(۵۷)  
با روی کار آمدن آل بویه در بغداد نیز این کار صورت گرفت. تنوخی می نویسد: در محلّه «قطیعه» بغداد (کرخ کاظمین) این جمله در اذان گفته می شد.<ref>نِشْوار المُحاضِرَة وَ اَخْبار الْمُذاکِرَة، ج۲، ص۱۳۳؛ تاریخ الامم و الملوک، ج۸، ص۱۵۴.</ref> شیعیان از سال ۳۵۶ یعنی اوایل روی کار آمدن آل بویه اجازه گفتن {{متن عربی|حَيَّ عَلي خَيرِ الْعَمَل}}را در اذان یافتند.(۵۷)  


=== ه. دیگر شعائر ===
=== ه. دیگر شعائر ===
۴٬۰۶۴

ویرایش