پرش به محتوا

آيه ۱۰۲ آل عمران و غدیر: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱۹: خط ۱۹:
| موضوع =  لزوم رعایت تقوا و تسلیم در برابر دستورات الهی  
| موضوع =  لزوم رعایت تقوا و تسلیم در برابر دستورات الهی  
}}
}}
آيه ۱۰۲ آل عمران در ارتباط با غدیر ترسیم‌کننده این حقیقت دانسته شده كه ارتباط احكام الهى و [[ولایت ائمه علیهم السلام|ولایت اهل‏ بیت‏ علیهم السلام]] مورد تأكيد و ناگسستنى است.
'''آيه ۱۰۲ آل عمران''' در ارتباط با غدیر ترسیم‌کننده این حقیقت دانسته شده كه ارتباط احكام الهى و [[ولایت ائمه علیهم السلام|ولایت اهل‏ بیت‏ علیهم السلام]] مورد تأكيد و ناگسستنى است.


ارتباط احکام الهی و غدیر بر اساس آیه ۱۰۲ سوره آل عمران چنین تبیین شده است: اين اهل ‏بيت ‏عليهم السلام هستند كه جزئيات احكام الهى را براى مردم بيان خواهند كرد و با عمل به احکام الهی هم تسليم در برابر فرمان‌های خدا نشان داده می‌شود؛ تسليمی که با اطاعت از فرستادگان پروردگار جلوه‌گر مى‏‌شود.
ارتباط احکام الهی و غدیر بر اساس آیه ۱۰۲ سوره آل عمران چنین تبیین شده است: اين اهل ‏بيت ‏عليهم السلام هستند كه جزئيات احكام الهى را براى مردم بيان خواهند كرد و با عمل به احکام الهی هم تسليم در برابر فرمان‌های خدا نشان داده می‌شود. موقعیت تاریخی ارتباط این آیه با غدیر در در اواسط خطبه و پس از معرفى اميرالمؤمنين ‏عليه السلام دانسته شده که پیامبر با استفاده از این آیه نشان داد که پس از تثبیت ایمان به اسلام در قلب‌ بنده مسلمانان، اينک نوبت بنده است كه با در نظر گرفتن خدا و ترس از عقوبت او اسلام خود را حفظ كنند.  


موقعیت تاریخی ارتباط آیه ۱۰۲ آل عمران با غدیر در در اواسط خطبه و پس از معرفى اميرالمؤمنين ‏عليه السلام دانسته شده که پیامبر با استفاده از این آیه نشان داد که پس از تثبیت ایمان به اسلام در قلب‌ بنده مسلمانان، اينک نوبت بنده است كه با در نظر گرفتن خدا و ترس از عقوبت او اسلام خود را حفظ كنند.
در تحلیل اعتقادی آیه ۱۰۲ سوره آل عمران گفته شده که آنچه به‌عنوان تفسيرى بنيادين بر اين آيه در اين قسمت خطبه غدير ارائه شده، ارتباط ولايت اهل‏ بيت‏ عليهم السلام با تقواى واقعى و ترس از خداوند است. قرينه روشن بر این تحلیل، دنباله آيه دانسته شده كه نتيجه اين تقوى را حفظ اعتقاد ذكر کرده است. گفته شده از اين جهت ارتباط این تقوی با ولايت اهل‏ بيت‏ عليهم السلام روشن مى‏‌شود.  


== غدیر: پیوند ولایت و احکام الهی ==
== غدیر: پیوند ولایت و احکام الهی ==
۲۲۱

ویرایش