پرش به محتوا

سقیفه: تفاوت میان نسخه‌ها

۲۴۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱٬۲۶۲: خط ۱٬۲۶۲:


== مرورى بر راه طى شده غدير و سقيفه<ref>ژرفاى غدير: ص: ۵۸ - ۶۳.</ref> ==
== مرورى بر راه طى شده غدير و سقيفه<ref>ژرفاى غدير: ص: ۵۸ - ۶۳.</ref> ==
غدير با آثارى فورى و اهدافى بلند مدت، به بهترين كيفيت برگزار شد. در اينجا نگاهى به آنچه با عنوان غدير در طول تاريخ هزار و چهارصد ساله آن عملاً واقع شده، ديدگاه‏هاى تازه‏اى براى ما ايجاد مى‏كند؛ كه ذيلاً به تبيين آنها مى‏پردازيم:
غدير با آثارى فورى و اهدافى بلند مدت، به بهترين كيفيت برگزار شد. در اينجا نگاهى به آنچه با عنوان غدير در طول تاريخ هزار و چهارصد ساله آن عملاً واقع شده، ديدگاه ‏هاى تازه‏ اى براى ما ايجاد میكند؛ كه ذيلاً به تبيين آنها مى‏ پردازيم:


=== ۱. سقيفه چه كرد؟ غدير مظلوم تا كجا پيش رفت؟ ===
ما مى ‏گوييم: [[اسلام]] بعد از [[حضرت محمّد صلی الله علیه و آله|پیامبر صلی الله علیه و آله]] دو راه داشت: خليفه انتخاب شده خدا يا خليفه منتخب مردم.


۱-  سقيفه چه كرد؟ غدير مظلوم تا كجا پيش رفت؟
راه شورى عملاً نشان داد كه سر از كجا درآورد، و از ظلم به فاطمه ‏عليها السلام تا ظلم به حسين‏ عليه السلام را طى ۵۰ سال در نورديد.


ما مى‏گوييم: اسلام بعد از پيامبرصلى الله عليه وآله دو راه داشت: خليفه انتخاب شده خدا يا خليفه منتخب مردم. راه شورى عملاً نشان داد كه سر از كجا درآورد، و از ظلم به فاطمه‏عليها السلام تا ظلم به حسين‏عليه السلام را طى ۵۰ سال در نورديد.
در بى‏فرهنگى و جهل جامعه آن چنان زحمت كشيد و چه جنگ‏هايى كه بپا كرد! تا روزگارى كه [[معاویة بن ابی سفیان|معاویه]] و [[یزید بن معاویه|یزید]] و [[بنی‏ امیه]] و [[بنی ‏عباس]] رسماً اسلام را به مسخره گرفتند و خودشان عملاً از شوراى ساختگى هم بيرون آمدند و خلافت را تبديل به سلطنت موروثى نمودند.


ولى راه اول يعنى خلافت منصوص با اينكه در ظاهر پيروز نشد، ولى همچنان جسته و گريخته و شكسته و بسته -  و در حالى كه در چنگال راه دوم دست و پا مى ‏زد اين راه ۱۴۰۰ ساله را با حفظ مبانى خود پيمود و اين سان بقاى دين را ضمانت كرد.


در بى‏فرهنگى و جهل جامعه آن چنان زحمت كشيد و چه جنگ‏هايى كه بپا كرد! تا روزگارى كه معاويه و يزيد و بنى‏اميه و بنى‏عباس رسماً اسلام را به مسخره گرفتند و خودشان عملاً از شوراى ساختگى هم بيرون آمدند و خلافت را تبديل به سلطنت موروثى نمودند.
=== ۲. اسلام واقعى و غير واقعى در سايه غدير كشف شد ===
يكى از اسرار غدير آشكار شدن توطئه‏ هاى پنهان است. در سايه غدير اسرارى كشف شد كه اگر اين برنامه نبود آن برنامه ‏ها هرگز دست يافتنى نبود.


در سقيفه ‏اى كه بعد از غدير خود را نشان داد معلوم شد چه كسانى به سخنان پيامبر صلى الله عليه و آله و دستورات الهى [[ایمان]] و اعتقاد دارند و چه كسانى ندارند.


ولى راه اول يعنى خلافت منصوص با اينكه در ظاهر پيروز نشد، ولى همچنان جسته و گريخته و شكسته و بسته -  و در حالى كه در چنگال راه دوم دست و پا مى‏زداين راه ۱۴۰۰ ساله را با حفظ مبانى خود پيمود و اين سان بقاى دين را ضمانت كرد.
چه كسانى حقيقتاً بيعت مى ‏كنند و چه كسانى به ظاهر بيعت مى ‏كنند و در صدد شكستن آن هستند. چه كسانى از نصب اميرالمؤمنين‏ عليه السلام به خلافت خوشحالند و چه كسانى ناراحت مى‏ شوند.


چه كسانى در ظاهر مسلمانند و در باطن كفر محض ‏اند.


۲-  اسلام واقعى و غير واقعى در سايه غدير كشف شد
غدير مرز حقيقى اسلامِ واقعى و كفرِ واقعى بود. يعنى بسيار از كفرهاى واقعى به اسلام ظاهرى تبديل گشته بود و بسيارى از اسلام ‏هاى واقعى درست به چشم نمى ‏آمد و نياز به محكى براى امتحان مردم بود.


يكى از اسرار غدير آشكار شدن توطئه‏هاى پنهان است. در سايه غدير اسرارى كشف شد كه اگر اين برنامه نبود آن برنامه‏ها هرگز دست يافتنى نبود. در سقيفه‏اى كه بعد از غدير خود را نشان داد معلوم شد چه كسانى به سخنان پيامبرصلى الله عليه وآله و دستورات الهى ايمان و اعتقاد دارند و چه كسانى ندارند.
اين محتواى غدير بود كه كار را يكسره كرد، و پس از [[حضرت محمّد صلی الله علیه و آله|پیامبر صلی الله علیه و آله]] در عرض چند ساعت يا چند روز تمام باطن ‏ها را آشكار ساخت، و هر دو دسته به خوبى شناخته شدند و درجات مختلف ايمانِ افراد، هم براى خودشان روشن شد و هم براى ساير مردم معلوم گرديد.


آنان كه در مقابل على‏ عليه السلام قرار گرفتند در واقع مقابل پيامبر صلى الله عليه و آله و خداوند قرار داشتند، و با اين همه كار خود را كردند و هيچ كوتاه نيامدند. كفرهاى واقعى آنان از پس اسلام ظاهرى بيرون آمد، و در يک لحظه به صورت تمام عيار بروز كرد.


چه كسانى حقيقتاً بيعت مى‏كنند و چه كسانى به ظاهر بيعت مى‏كنند و در صدد شكستن آن هستند. چه كسانى از نصب اميرالمؤمنين‏عليه السلام به خلافت خوشحالند و چه كسانى ناراحت مى‏شوند. چه كسانى در ظاهر مسلمانند و در باطن كفر محض‏اند.
غدير مرز حقيقى اسلامِ واقعى و كفرِ واقعى بود. يعنى بسيار از كفرهاى واقعى به اسلام ظاهرى تبديل گشته بود و بسيارى از اسلام‏هاى واقعى درست به چشم نمى‏آمد و نياز به محكى براى امتحان مردم بود.
اين محتواى غدير بود كه كار را يكسره كرد، و پس از پيامبرصلى الله عليه وآله در عرض چند ساعت يا چند روز تمام باطن‏ها را آشكار ساخت، و هر دو دسته به خوبى شناخته شدند و درجات مختلف ايمانِ افراد، هم براى خودشان روشن شد و هم براى ساير مردم معلوم گرديد.
آنان كه در مقابل على‏عليه السلام قرار گرفتند در واقع مقابل پيامبرصلى الله عليه وآله و خداوند قرار داشتند، و با اين همه كار خود را كردند و هيچ كوتاه نيامدند. كفرهاى واقعى آنان از پس اسلام ظاهرى بيرون آمد، و در يك لحظه به صورت تمام عيار بروز كرد.